Na nas je je obrnil potrošnik, ki je v Nemčiji kupil rabljen avto, dva meseca po prihodu domov pa na vozilu ugotovil napake. Tudi sicer zaznavamo, da se potrošniki vse pogosteje odločajo za nakup rabljenega avtomobila v tujini, predvsem zaradi večje izbire in pogosto nižje cene vozil.
Kaj torej lahko stori potrošnik, ko odkrije napake na rabljenem avtomobilu, ki ga je kupil v tujini?
Kje smo vozilo kupili?
Obseg pravic in zahtevkov, ki jih potrošnik lahko uveljavlja, ko gre nekaj narobe, je najprej odvisen od tega, ali je vozilo kupil pri pravni ali fizični osebi.
Nakup pri drugi fizični osebi
Pri presoji pravic in zahtevkov kupca velja obligacijsko pravo države, kjer je bila pogodba sklenjena, kar pomeni, da kupec ne uživa potrošniških pravic in da je obravnavanje kupca manj ugodno kot v prejšnjem primeru. Uveljavljanje pravic je namreč močno oteženo, saj slabše poznamo zakonodaje drugih držav, pogosto pa te ne zagotavljajo enake ravni varstva pravic kot naša.
Nakup pri avtohiši oz. podjetju, ki se ukvarja s prodajo avtomobilov (znotraj EU)
V tem primeru se med prodajalcem in kupcem vzpostavi potrošniško razmerje, saj je prodajalec pravna, kupec pa fizična oseba. Ker se večina avtomobilov, kupljenih v tujini, kupi znotraj EU, bomo pogledali zgolj pravice, ki veljajo v takšnem primeru.
Na območju EU je potrošniška zakonodaja v veliki meri poenotena. Pravice, ki jih lahko potrošnik uveljavlja v primeru neskladnosti, določa Direktiva (EU) 2019/771, to pa so morale vse članice prenesti v svoj pravni red. V slovenskem pravnem redu je prenesena v Zakonu o varstvu potrošnikov (ZVPot-1).
Pravice kupca v primeru nakupa pri podjetju (EU)
Glavna obveznost prodajalca je, da tako za nov kot tudi za rabljen avtomobil zagotovi, da ima ta vse lastnosti, dogovorjene s pogodbo. Prodajalec je za neskladnost vozila s pogodbo odgovoren dve leti, pri čemer pa se ta rok pri rabljenih avtomobilih lahko skrajša, vendar v nobenem primeru ne sme biti krajši od enega leta.
Kako uveljavljamo neskladnost?
Potrošniku smo svetovali, naj neskladnost čim bolj natančno dokumentira, pri prodajalcu pa čimprej pisno uveljavlja neskladnost, to natančno opiše in postavi svoj zahtevek. Pomembno je tudi, da to stori v roku dveh mesecev, od kar se je napaka pojavila.
Prvo leto po nakupu prodajalec od kupca ne sme zahtevati dokazov, da je neskladnost obstajala že ob prodaji blaga, temveč je za dokazovanje nasprotnega odgovoren prodajalec. Prodajalec se lahko reši odgovornosti le tako, da dokaže, da je neskladnost nastala po kupčevi krivdi oziroma ni obstajala že v času nakupa. Potrošnik mu mora pri tem omogočiti pregled vozila.
V primeru neskladnosti s pogodbo ima potrošnik več možnosti:
- popravilo ali zamenjava avtomobila,
- če to ni mogoče oziroma prodajalec zavrne, pa je upravičen do sorazmernega znižanja kupnine ali razdora pogodbe in vračila celotne kupnine.
Na koga se obrnemo v primeru težav?
V primeru, da prodajalec ne ugodi našemu zahtevku oziroma se nanj ne odzove, se lahko obrnemo na Evropski potrošniški center (EPC), ki svetuje in pomaga pri reševanju sporov zoper tuje ponudnike blaga in storitev iz držav EU, Islandije, Norveške ali Združenega kraljestva.