Ko nakupujemo, pričakujemo, da bodo cene blaga ali storitev jasno in pravilno označene. Včasih pa lahko pri označevanju cen pride do napak in trgovine nočejo upoštevati cene, ki je bila navedena na izdelku. Kaj storiti v takem primeru? Oglejmo si, kaj o označevanju cen pravi zakonodaja.
Zakon o varstvu potrošnikov (ZVPot-1) zahteva, da podjetja pri navajanju cen za blago in storitve, ki jih ponujajo potrošnikom upoštevajo naslednje:
- Vidno označena cena - podjetje mora ceno jasno, vidno označiti.
- Cena z DDV - če je podjetje zavezanec za davek na dodano vrednost (DDV), mora cena vključevati tudi ta davek.
- Cene v EUR - cene morajo biti vedno navedene v evrih.
- Spoštovanje označene cene – podjetje je dolžno blago ali storitev prodati po označeni ceni.
Če podjetje ne izpolni zgoraj navedenih zahtev, stori prekršek, za kar mu lahko Tržni inšpektorat naloži plačilo globe.
Če cena ni označena ali ni označena vidno, oziroma ni navedena v evrih, pa lahko Tržni inšpektorat izda odločbo, s katero podjetju prepove prodajo blaga ali opravljanje storitev, dokler se pomanjkljivosti ne odpravijo.
Primer iz prakse
Na nas se je obrnil potrošnik, ki je prek spleta kupil slušalke po zelo ugodni ceni. Po opravljenem nakupu ga je trgovina obvestila, da je bila zaradi tehnične napake na spletni strani navedena napačna cena in mu ponudilo vračilo denarja. Potrošnik je vztrajal, da želi izpolnitev pogodbe po označeni ceni. Trgovina pa se je sklicevala na svoje splošne pogoje poslovanja, v katerih so si pridržali pravico razdreti pogodbo v primeru očitnih napak v ceni.
Po našem mnenju trgovina v tem primeru ni upravičena enostransko razdreti pogodbe. ZVPot-1 jasno navaja, da mora podjetje označeno ceno upoštevati. Splošni pogoji pogodbeno stranko zavezujejo, vendar pa to ne velja v primeru, če bi vsebovali določbe, ki so v nasprotju z zakonom. Določbe ZVPot-1 so v tem primeru kogentne (prisilne narave), določba SPP trgovine pa zakonu po našem stališču nasprotuje.
Kaj lahko stori potrošnik, če podjetje izdelka ne želi prodati po označeni ceni?
Potrošnik se lahko potrošnik obrne na Tržni inšpektorat RS, ki je pristojen za nadzor nad spoštovanjem določb ZVPot-1. Inšpektorat lahko v konkretnem primeru presodi, ali je podjetje s svojim ravnanjem kršilo pravila o označevanju cen.