V lanskem letu je izvajalec Izvensodnega reševanja potrošniških sporov (IRPS) obravnaval in zaključil 130 zadev. Kaj omogoča IRPS in kakšna mnenja je izvajalec podal v letu 2023?
IRPS – kadar z odločitvijo banke na pritožbo niste zadovoljni
V primeru težav z banko je prvi korak interni pritožbeni postopek. V primeru, da odgovora ne prejmete v 30 dneh ali pa z odgovorom niste zadovoljni, lahko vložite pobudo za izvensodno reševanje potrošniških sporov pri ZBS. Časa imate 13 mesecev od dneva, ko se pri banki prvič vložili pritožbo.
Pobudo lahko vložite preko spletnega mesta ZBS, po navadni poštni na naslov (Združenje bank Slovenije – GIZ, Ljubljana, Šubičeva ulica 2, SI – 1000 Ljubljana, Slovenija, s pripisom: pobuda za IRPS) ali preko elektronske pošte (
Postopek je – na bančnem področju – brezplačen, razen, kadar bi zahtevali izvedensko menenje, čeprav izvajalec IRPS oceni, da je spor mogoče rešiti tudi brez njega.
Največ sporov povezanih s spletnimi zlorabami
Mnenje, ki ga izvajalec IRPS izda, za banko ni zavezujoče. To v praksi pomeni, da tudi, če izvajalec izda mnenje, ki pritrjuje upravičenosti vaše pritožbe, tega banki ni treba upoštevati. Je pa mnenje izvajalca IRPS dober signal, če bi pravico kasneje želeli iskati na sodišču, kar je tudi edina preostala možnost.
V letu 2023 je ZBS obravnavalo in zaključilo 130 zadev, 29 nerešenih zadev je bilo prenesenih v leto 2024. Pobude se praviloma obravnavajo na narokih, a je zaradi izjemno velikega števila zadev posrednik v sporu to prakso deloma spremenil in je v zadevah, ki so za pobudnika (potrošnika) brezupne, izdajal mnenja brez naroka. Veliko primerov je bilo istovrstnih, predvsem spletnih prevar. Tako je bilo lani 78 zadev obravnavanih na narokih, 58 pa brez.
Najpogostejši spori v letu 2023:
- Spletne prevare (phishing), vlaganja v tuje sklade;
- Vpis v SISBON in neodobritev limita;
- Nepravilnosti pri izvajanju sklepov o izvršbi;
- Odstop o vodenju TRR – zaprtje računa;
- Težave pri dvigu gotovine na bankomatu;
- Vračilo stroškov predčasnega poplačila kredita.
Leto 2023 pod črto
Potrošnik, ki izkoristi možnost IRPS to stori v prepričanju, da je pravilno njegovo mnenje in ne mnenje banke.
A statistika iz leta 2023 za potrošnike ni najbolj spodbudna:
- 8 zadev se je končalo s sporazumom med strankami.
- Za 8 zadev je bilo izdano mnenje, da je pobuda utemeljena, od tega v 3 primerih delno utemeljena.
- V 107 zadevah je bilo izdano mnenje, da pobuda ni utemeljena.
- 7 pobud je bilo zavrženih ali je bil postopek ustavljen.
Potrošniki so torej “uspeli” v dobrih 13 odstotkih zadev – 8 zadev je bilo rešenih sporazumno, v 8-ih je bilo izdano pozitivno mnenje za potrošnika. Spori so bili v povprečju rešeni v dveh do največ štirih mesecih.
IRPS ostaja možnost v primeru sporov z banko tudi v letu 2024. Več informacij lahko dobite na spletnem mestu ZBS.