Ste kdaj naročili izdelek iz tujine in nato ugotovili, da je z njim nekaj narobe? V današnjem članku bomo obravnavali poseben primer potrošnika, ki je kupil masažni bazen iz avstrijskega Hoferja in se srečuje s težavami pri uveljavljanju garancije.
Vprašanje potrošnika
Lani sem v avstrijskem Hoferju kupil masažni bazen, ki sem ga plačal s kreditno kartico in uredil dostavo k prijatelju, ki živi v Avstriji, saj dostava v Slovenijo žal ni bila mogoča. Letos se je bazen pokvaril, garancijski rok zanj pa velja tri leta.
Ko sem želel uveljavljati garancijo v Sloveniji, so me napotili na zastopnika za Slovenijo. Tam so zavrnili garancijo, ker so mislili, da je bil bazen preprodan zaradi prijateljevega naslova na računu. Čeprav sem posredoval bančne izpiske, ki so izkazovali, da sem izdelek plačal sam, so garancijo zavrnili, saj ni bilo jasno, kaj sem kupil.
Ali lahko uveljavljam garancijo, čeprav je bil izdelek kupljen v tujini in dostavljen na drug naslov? Kako dokazati, da sem prvi in edini lastnik?
Odgovor ZPS
V tem konkretnem primeru je več dejavnikov, ki jih je potrebno upoštevati.
Glede dokazovanja, da ste vi prvoten lastnik, je težava v tem, ker podatki na računu, ki je načeloma osnova za uveljavljanje potrošniških pravic, niso vaši, pač pa prijateljevi. V prihodnje se morebitnim takšnim težavam izognete tako, da kot plačnika navedete sebe, spremenite pa zgolj naslov za dostavo, večina spletnih trgovin namreč ponuja tudi to opcijo.
Z bančnega izpiska sta, kot tudi sami pravite, razvidna le skupni plačani znesek in prejemnik plačila, kar pa velikokrat ni dovolj za uveljavljanje potrošniških pravic. Le izdani račun dokazuje kdaj, kje in kdo je kupil izdelek, kar je podlaga za uveljavljanje reklamacije.
V takšnih primerih lahko pomaga Evropski potrošniški center
Vsemu navkljub pa glede na to, da ste izkazali plačilo v enaki vrednosti, kot je vrednost na računu, lahko z veliko verjetnostjo verjamemo, da ste plačali ravno omenjeni izdelek. Izrecne pravne podlage, s katero bi si v tem trenutku lahko postregli, sicer ni, vam pa svetujemo, da se z vprašanjem obrnete še na Evropski potrošniški center (EPC).
Gre za mrežo po Evropi povezanih centrov in bi eventualno lahko stopili v stik z avstrijskim, ki bi poskušal rešiti nastalo situacijo. Ker je bazen kupljen v drugi državi, slovenski organi tu nimajo pooblastil za ukrepanje.
Garancija v primeru preprodaje
Kar se tiče prenehanja garancije v primeru preprodaje, pa zadeva tudi ni tako preprosta.
Institut obvezne garancije, kot ga poznamo v Sloveniji in ga predpisuje zakon, znotraj EU poznamo le v Sloveniji, v drugih državah pa tega ni. Žal pa se terminologija velikokrat meša in/ali napačno prevaja in tako se napačno uporabi izraz »garancija«, ko gre v bistvu za uveljavljanje neskladnosti s pogodbo.
1. Sama (obvezna) garancija v Sloveniji ne ugasne s preprodajo
Če izdelek prodate tretjemu, slednji lahko še vedno uveljavlja garancijo pri garantu (tistemu, ki je garancijo dal). V drugih državah EU pa je garancija prostovoljna, kar pomeni, da tudi pogoje za njeno uveljavljanje prosto postavlja prodajalec.
2. Če gre v resnici za uveljavljanje neskladnosti, pa je zadeva nekoliko drugačna
Neskladnost s pogodbo (po prejšnji zakonodaji se je temu reklo stvarna napaka) se namreč uveljavlja samo pri prodajalcu. Torej bi v primeru preprodaje med vami in vašim prijateljem lahko uveljavljali neskladnost le zoper prodajalca (vašega prijatelja), pa še to ne po pravilih potrošniškega prava (ker gre za razmerje med dvema fizičnima osebama), ampak po splošnih obligacijskih pravilih, ki pa so za kupca manj ugodna.