Zveza potrošnikov Slovenije je v sodelovanju z Ministrstvom za gospodarski razvoj in tehnologijo organizirala strokovni posvet o potrošniških kreditih. Namen posveta je bil predstaviti izzive za potrošnike, ki najemajo dolgoročni kredit, v luči nove zakonodaje o varstvu potrošnikov in v pogovoru z deležniki na tem področju iskati možne rešitve in dobre prakse.
Letos spomladi je veljavo stopil nov zakon o potrošniških kreditih, ki je okrepil je pravila o tem, kako mora dajalec kredita potrošnika informirati o lastnostih ponujenega kredita in kako mora oceniti ali je potrošnik ta kredit tudi sposoben odplačati. Zakon pa, to je pomembna novost pri nas, postavlja tudi strožje standarde za izobraževanje osebja pri dajalci kreditov, ki tržijo kredite za nepremičnine in omejuje konflikte interesov pri prodaji, tako da finančne in druge spodbude, ki jih prejme prodajno osebje ne smejo biti oblikovane tako, da bi škodile interesom potrošnika.
Prav tako so letos začele tudi veljati smernice Evropskega bančnega organa o nadzoru in ureditvi upravljanja bančnih produktov. Te smernice bankam predpisujejo, da vsak novi produkt, še preden ga začnejo ponujati, najprej testirajo na ustreznost za skupine potrošnikov, ki se jim bo ta tržil. Prav tako pa morajo skozi življenjski cikel produkta spremljati ali pri njegovi uporabi prihaja do problemov in ukrepati, če je to potrebno.
Udeleženci razprave so predstavili svoja stališča o tem, kako zakonodaja po novem ščiti potrošnike in katera tveganja za potrošnike ostajajo aktualna, sledila pa je živahna razprava z občinstvom. Glavni predmet razprave je bila finančna ranljivost potrošnikov pri najemu dolgoročnega kredita, ki se še poveča z najemom kredita s spremenljivo obrestno mero. V prihodnosti namreč lahko kreditni obrok kot posledica gibanja referenčne obrestne mere Euribor občutno naraste.
Medtem ko so se predstavniki ZPS zavzemali za ponudbo bolj varnih kreditov s fiksno obrestno mero, so predstavniki bančnega sektorja predstavili omejitve, zaradi katerih vse banke v Sloveniji takšnih kreditov niso sposobne ponuditi. Drugi poudarek razprave pa je bil na problemih potrošnikov pri primerjavi ponudbe in iskanju ugodnega kredita. Zaradi vse bolj kompleksnih ponudb in pozno izročenih informacij v lažje razumljivi standardizirani obliki namreč potrošniki vse težje ocenijo kateri kredit najbolj ustreza njihovih potrebam in katera ponudba je najugodnejša.
Kot razpravljavci so se posveta udeležili:
- Franc Stanonik, generalni direktor Direktorata za notranji trg, Ministrstvo za gospodarski razvoj in tehnologijo,
- Stanislava Zadravec-Caprirolo, direktorica Združenja bank Slovenije,
- Matej Krumberger, direktor oddelka za nadzor bančnega poslovanja, Banka Slovenije,
- Igor Poljšak, direktor sektorja poslovanja z občani, Gorenjska banka,
- Boštjan Krisper, vodja oddelka za finančne storitve, Zveza potrošnikov Slovenije.
Posnetek razprave si lahko ogledate tej povezavi.