Na ZPS smo v okviru izvajanja javne službe obveščanja in izobraževanja potrošnikov pripravili brošuro Težave z odplačevanjem kredita, ki je namenjena vsem tistim, ki so preobremenjeni s krediti in drugimi dolgovi, ki ne vedno, kako bodo kredit odplačali, ki zaradi dolgov ne najdejo sredstev za sprotno življenje in so v nenehnem stresu, ki so morda porok ali imajo v družini osebo, ki ima težave s kreditom ali drugimi dolgovi in tudi vsem tistim, ki se pri svojem delu srečujejo z osebami, ki imajo težave s kreditom ali drugimi dolgovi.
Ključno sporočilo brošure je, da je ne glede na vzrok, zaradi katerega se je posameznik znašel v finančnih težavah, pomembno, da si pred njim ne zatiska oči, ampak poišče pomoč in naredi reševalni načrt. "Kredit in drugi dolgovi prinašajo tveganja za posameznika in njegovo družinsko okolje, zato je pomembno, da potrošnik preden se odloči za zadolžitev pri banki ali nebančnem dajalcu kreditov, dobro prouči morebitne nevarnosti ter premisli, ali je načrtovani nakup res (nujno) potreben. Le dobro informirani potrošnik lahko sprejeme pravo odločitev in zaščiti svoj interes," je poudarila Alina Meško iz Zveze potrošnikov Slovenije in dodala:
Če pa se znajdete v situaciji, ko kreditnih ali lizing obrokov ne morete več odplačevati, takoj poiščite pomoč in naredite načrt, kako stopiti iz začaranega kroga.
V praksi se pogosto izkaže, da niso bili vsi nakupi, ki pahnejo potrošnike v prezadolženost, nujno potrebni.
Najpogostejši razlog zadolževanja, ki se spremeni v prezadolženost, je nakup avtomobila na lizing,
poudarja Alenka Hebar Lavrič, Prelomi, Inštitut za družinsko terapijo, svetovanje in izobraževanje in ob tem pojsanjuje: "Življenje dolžnikov se vrti okoli poplačila vseh stroškov povezanih s tem, tudi na račun preživetja. Preden se zadolžimo, je potreben razmislek o tem, kaj v življenju dejansko potrebujemo in ali se za nekaj zadolžiti ali ne. Ko nismo več v stanju, da poravnamo plačila, je nujno takoj poiskati pomoč."
Na ZPS zato svetujemo vsem, ki so se znašli v primežu zadolženosti:
1. Naredite seznam svojih dolgov in jih razporedite po pomembnosti. Najpomembnejši so: stanovanjski kredit, saj lahko izgubite svoj dom, računi za tekoče stroške, da vam ne odklopijo vode, elektrike ali ogrevanja, in dolgovi, za katere so že izdani predlogi za izvršbo oziroma izdani sklepi za izvršbo. Vse preostale dolgove pri potrošniških kreditih, plačilnih karticah, limitih ter morebitne dolgove, ki jih imate zunaj bančnega sektorja (nebančni dajalci kreditov, črni trg), razvrstite glede na višino obrestne mere. Tisti, ki imajo višjo obrestno mero, so dražji in jih je smiselno poravnati prej.
2. Preglejte vaše finančno stanje. To pomeni, da upoštevate vse prihodke, ki jih imate vi in člani vaše družine, a tudi premoženje. Enako bodo namreč naredili vaši upniki – upoštevali bodo ne le vas, temveč tudi vaše bližnje. Pomembno se je zavedati, da je prodaja premoženja za poplačilo dolgov veliko ugodnejša, če jo izvedete sami. Kadar je prodaja neizogibna, prevzemite odgovornost ne glede na to, kako težko vam je prodati avto ali stanovanje. Naredite pregled vseh stroškov, ki jih imate, na mesečni in letni ravni.
3. Glede na svoje finančno stanje, ki ga sedaj dobro poznate, izdelajte časovni načrt za odplačilo dolgov. Izračunajte, koliko lahko odplačate mesečno in v kolikšnem času bi s takim tempom dolg poplačali v celoti. Bodite realni: ne pričakujte od sebe preveč, a tudi ne premalo. Pripravite gospodinjski proračun za naslednje leto in ga mesečno posodabljajte. Spremljajte svoje prihodke in izdatke, po odplačilu dolgov začnite varčevati.
4. Morda boste ugotovili, da odplačevanje kredita na dosedanji način za vas ni izvedljivo. Upnikom lahko predlagate eno naslednjih možnosti: reprogram kredita, moratorij ali konsolidacijo.
Pozor: Za odplačilo dolgov ne najemajte novih kreditov ali limitov.
5. Čim prej vzpostavite stik z upniki. Morda je upnik že poskušal navezati stik z vami, a ste se temu izognili. Nikakor ne odlašajte več in začnite z njim komunicirati.
Na spletni strani www.vemveč.si, ki je ključna informacijska točka javne službe obveščanja in izobraževanja potrošnikov, lahko potrošniki najdejo vrsto koristnih informacij – od nasvetov za informirano odločitev o najemu kredita do obrazca, ki jim je lahko v pomoč pri uveljavljanju stvarne napake. Tako si lahko na spletni strani www.vemveč.si tudi ogledate brošuro Težave z odplačevanjem kredita v celoti, v kateri so navedeni tudi kontakti različnih organizacij, ki lahko pomagajo potrošnikom v stiski. |