Ste se kot potrošnik znašli v situaciji, ko ne morete več odplačevati obročnih plačil opravljenih nakupov ali drugih dolgov, prodajalec pa vam grozi z izvršbo? Ste mogoče v sporu s prodajalcem glede skladnosti izdelka, ta pa vam grozi z izvršbo, če takoj ne poravnate računa?

Nekatera podjetja, upravičeno ali neupravičeno, uporabljajo grožnje z izvršbami in tožbami za zastraševanje potrošnikov, ti pa so običajno premalo informirani, da bi lahko učinkovito zaščitili in uveljavljali svoje pravice.

Kaj torej storiti, ko prejmemo grožnjo z izvršbo ali celo izvršbo samo? V tokratnem članku predstavljamo najpomembnejše informacije glede izvršbe na podlagi verodostojne listine s poudarkom na položaju potrošnika.

V izvršilnem postopku upnik s pomočjo sodišča pride do poplačila svoje terjatve. Izvršilni postopki so najbolj množični sodni postopki, zato je prav, da poznate osnove, ne glede na to, na kateri strani se boste morebiti znašli.

Postopek izvršbe ureja Zakon o izvršbi in zavarovanju, ki sicer ni obsežen, a je zaradi hitrih sprememb in spreminjajoče sodne prakse zahteven za uporabo.

Izvršba na podlagi verodostojne listine

Najpogostejša verodostojna listina, ki je podlaga za izvršbo, je račun, lahko pa je to tudi izpisek iz poslovnih knjig, menica, pisni obračun prejemkov iz delovnega razmerja, idr.

Med obveznimi sestavinami računa je rok plačila; če ga zamudimo, postanemo dolžnik.

Je opominjanje dolžnika obvezno?

Opomin je način mehke prisile, potrošniku pa ga morajo obvezno poslati zgolj tista podjetja, ki zagotavljajo javne storitve in dobrine, za ostala podjetja pa to ne velja. Če potrošnik zamudi s plačilom, ga mora takšen dobavitelj opomniti in mu dati najmanj 15-dnevni dodatni rok za plačilo.

izvrsilni postopek 2

Bodite pozorni na stroške opomina, saj jih ponudniki zaradi svobode, ki si jo vzamejo pri zaračunavanju, pogosto poimenujejo drugače (npr. poziv, strošek upravljanja s terjatvami ...). V primerih, ko je opomin obvezen, zakon določa, da stroški opomina ne smejo presegati dejanskih stroškov njegove izdelave in pošiljanja, hkrati pa tudi ne višine zakonskih zamudnih obresti.

Za opomin vam lahko zaračunajo nižjega od obeh zneskov, če pa je znesek višji, je to razlog za reklamacijo in kasneje ugovor. Opominjanje dolžnikov je priporočljivo tudi za tiste ponudnike, ki k temu niso zavezani, saj je lahko neplačilo posledica napake, ki jo opomin hitro reši.

Ne ignorirajte opomina!

Navežite stik z upnikom in se poskusite dogovoriti o načinu plačila dolga. Tak dogovor naj bo vedno v pisni obliki, saj so ustni dogovori težko dokazljivi. Dolžnikov dejavni pristop v začetni fazi lahko prepreči kasnejšo izvršbo in visoke izvršilne ter sodne stroške.

Če ste dolg po opominu poravnali, obvestite o tem upnika!

Nekateri upniki imajo precej slabo evidenco, zato se z obvestilom o plačilu lahko izognete kasnejšim zapletom, npr. vložitvi izvršbe.

Kako pravilno reklamirati račun?

Če ste od podjetja dobili račun, ki je previsok ali nima pravne podlage, ga zavrnite v pisni obliki. Bodite pozorni na rok za reklamacijo računa in na vsebino, saj pavšalne navedbe (npr. z računom se ne strinjam) nimajo veliko teže ne v razmerju s ponudnikom ne kasneje na sodišču.

izvrsilni postopek 3

Roki za reklamacijo se razlikujejo, zapisani pa so na računu ali v splošnih pogojih. Večinoma je treba reklamacijo vložiti v 8 dneh od prejema računa, za telefonski račun pa zakon določa 15- dnevni rok.

Če ugovarjate le delu računa, je prav, da nesporni del plačate, sporni del pa pravočasno, obrazloženo in v pisni obliki zavrnete. S tem se izognete plačilu zamudnih obresti za nesporni del in nepotrebnim stroškom, saj višina zahtevka vpliva tudi na višino odmerjenih stroškov v morebitnem kasnejšem sodnem postopku.

Reklamacijo računa pošljite s priporočeno pošto ali na elektronski naslov, ki ga je navedel prodajalec, in dokazilo o tem skrbno shranite, saj je dokaz, da ste račun res reklamirali in kdaj ste to storili.

Prejeli ste sklep o izvršbi

Sodišče na podlagi upnikovega predloga izda sklep o izvršbi. Ko prejmete sklep, ga natančno preglejte. Če dolg ni sporen, račun čim prej poravnajte, vključno s stroški upnika, ki so navedeni na koncu sklepa. Podatke in sklic za nakazilo so zapisani v sklepu.

Če imate utemeljen razlog, da se s sklepom ne strinjate, ugovarjajte. Paziti pa morate, da ne zamudite roka za ugovor; ta je 8 dni od prejema sklepa. Sodišče bo nepravočasni ugovor zavrglo, četudi je utemeljen.

Če kot dolžnik pravočasno vložite ugovor na sklep in ga ustrezno utemeljite, sklep o izvršbi ne postane pravnomočen, o ugovoru pa odloča sodišče v pravdnem postopku. Šteje se, da v času do odločitve o ugovoru verjetnost obstoja upnikove terjatve ni tako velika, da bi dopuščala blokado dolžnikovega premoženja.

Ste dolg med tem poravnali?

Prejeli ste sklep o izvršbi, poklicali upnika, ki je ugotovil, da mu nič (več) ne dolgujete. Je treba sklepu kljub temu ugovarjati? Ni nujno – od upnika zahtevajte, da predlog za izvršbo umakne (in vam za to pošlje dokazilo), na podlagi česar bo sodišče ustavilo postopek.

izvrsilni postopek 4

V primeru, da upnik predloga za izvršbo kljub poplačilu dolga ne želi ali ga pozabi umakniti, pa morate zoper sklep ugovarjati, sicer bo sodišče postopek nadaljevalo, sklep o izvršbi bo postal pravnomočen in izvršba bo izvršena iz vašega premoženja.

 

Piškotki na naši spletni strani

To obvestilo je podano v skladu z Zakonom o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2), ki ureja pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje podatkov ali dostop do podatkov, shranjenih na vašem računalniku ali mobilni napravi.

Informacije o uporabi piškotkov

Ta stran uporablja piškotke. Z uporabo naše spletne strani uporabnik izjavlja, da sprejme in soglaša z uporabo piškotkov v skladu s pogoji uporabe, navedenimi v tem dokumentu.

Upravljalec podatkov: ZPS, Tržaška cesta 2, 1000 Ljubljana, zps@zps.si. 


PiškotekPotrebna privolitevOpis piškotkaTrajanjeKategorijaTretja stran
Joomla functional cookies, session Ne Osnovni piškotek za spremljanje uporabnika na spletni strani in prilagajanje prikaza. Čas obiska spletne strani Obvezni  
cc_necessary Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za piškotke. 1 leto Obvezni  
cc_analytics Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za analitične piškotke. 1 leto Obvezni Da
cc_social Ne Piškotki družbenih omrežij omogočajo sledenje po spletnih straneh, ki jih obiskujete in vam ob ponovne obisku družbenega omrežja prikazujejo ciljane oglase. Sledenje je možno, tudi ko niste prijavljeni v svoj račun na družbenem omrežju. 1 leto Obvezni  
_gat Da Piškotek servisa Google Analytics, ki je namenjen omejitvi zbiranja podatkov na zelo obiskanih straneh. 1 minuta Analitični Da, Google Inc.
_gid Da Statistika ogledov spletne strani. 1 dan Analitični Da, Google Inc.
_ga Da Statistika ogledov spletne strani. 2 leti Analitični Da, Google Inc.
Doubleclick (google partner) Da

DoubleClick uporablja piškotke za izboljšavo ciljanega oglaševanja. Glede na nastavitve na uporabnikovem računalniku in na spletnih straneh, se lahko podatki zbrani na ta način, dodajo uporabnikovem Google računu.

V primeru, da zavrnete namestitev tega piškotka, se vam ob obiskovanju spletni strani ne bodo več prikazovalo personalizirano Google oglaševanje.

20 dni Oglaševalski Da
Facebook piškotki Da

Facebook uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Meta, inc.
Twitter piškotki Da

Twitter uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Twitter, inc.
Issuu Ne

Issuu uporablja piškotke za funkcionalnost predvajanja pdf vsebin. Issuu

 180 dni  Obvezni Da, Issuu, inc.

 

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Ne dovolim piškotkov«, bomo vse piškotke iz te skupine zbrisali iz vaše naprave in jih ne bomo namešali dokler ne boste to izrecno dovolili s spremembo nastavitev.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Dovolim piškotke«, bomo piškotke iz te skupine namestili na vašo napravo in jih nameščali dokler ne boste spremenili nastavitve.

Kako onemogočiti piškotke

Če želite blokirati piškotke, vas opozarjamo, da bi to lahko negativno vplivalo na uporabnost nekaterih spletnih mest. Večina brskalnikov vam dovoljuje, da zavrnete/sprejmete piškotke. Spodaj je nekaj praktičnih informacij za onemogočenje piškotkov v brskalniku, ki ga uporabljate.

  • Microsoft Edge - v zgornjem desnem kotu kliknite tri pikice in izberite »Nastavitve«. V levem stolpcu izberite »Dovoljenja za piškotke in spletno mesto«, kjer lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Google Chrome - kliknite ključ v zgornjem desnem kotu in izberite »Nastavitve«. Na tej točki izberite »Zasebnost in varnost«, nato pa »Piškotki in drugi podatki spletnega mesta« in spremenite nastavitve.
  • Mozilla Firefox - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Zasebnost in varnost« in tu lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Safari - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Varnost« in tukaj lahko prilagodite nastavitve piškotkov.

V primeru, da bi nas o piškotkih na naši spletni strani radi še kaj vprašali, vam bomo z veseljem pojasnili! Pišite nam na zps@zps.si