Te dni še zadnji zamudniki kupujejo darila. Kljub dobrim namenom se lahko zaplete: darilo na primer obdarovancu ni prav oz. ni po okusu obdarovanca, ob nakupu prek spleta smo dobili poškodovan izdelek oz. izdelek nima obljubljenih lastnosti, prejeli smo dve identični darili... ali pa smo si preprosto premislili in nam izdelek ni všeč. Ga lahko vrnemo, zamenjamo? Kakšne so pravice potrošnikov takšnih primerih?

Odvisno do tega, kje ste nakup opravili.

Če ste izdelek kupili prek spleta, na daljavo (telefon itd.), lahko kupljeni izdelek vrnete. če v zakonsko določenem roku - to je v roku 14 dni od prejema izdelka, prodajalca obvestite, da odstopate od pogodbe. Pri tem ni potrebno navesti razloga za odstop.

favicon Preberite več: Pravica do odstopa od pogodbe, sklenjene na daljavo

Če ste izdelek kupili v fizični trgovini, pa so zamenjava, vračilo izdelka izključno odvisni od poslovne prakse trgovca - seveda, če izdelek nima napake. Zato, če niste prepričani, da je izdelek po meri obdarovanca, preverite, ali je vračilo mogoče in če je, pod kakšnimi pogoji (v kakšnem roku to lahko storite, ali lahko izdelek le zamenjate ali boste prejeli dobropis oziroma vam bodo vrnili gotovino).

Več o omenjenih pravicah lahko izveste s pomočjo treh konkretnih primerov.

1. V trgovini sem kupila jopico za babico, a ji je premajhna. Izdelek lahko vrnem v roku osmih dni in trgovec mi bi povrnil kupnino, kajne?

Da je trgovec skladno z Zakonom o varstvu potrošnikov trgovec dolžan zamenjati oz. vrniti denar, če izdelek vrnete v roku 8 dni, je ena najpogostejših zmot potrošnikov. Prodajalec ni dolžan zamenjati brezhibnega izdelka, izstaviti dobropisa ali vrniti kupnine, razen če je to izrecno obljubljal.

darila-zamenjava-2

✓ Zakon o varstvu potrošnikov določa pravice potrošnika samo, če ima kupljeni izdelek napako. V tem primeru lahko potrošnik izbira, ali bo od prodajalca zahteval popravilo izdelka, znižanje kupnine, zamenjavo izdelka, ali pa vračilo kupnine.

✓ Brezhiben izdelek lahko potrošniki zamenjajo ali vrnejo le ob soglasju prodajalca. Le od prodajalčeve poslovne prakse pa je odvisno, ali bo dovolil zamenjavo izdelka z drugim, izstavil dobropis, ali pa celo vrnil kupnino v roku, ki je običajno naveden že na računu.

✓ ZPS nasvet: pred nakupom preverite, kakšne možnosti trgovec ponuja, če vam kupljeni izdelki ne ustrezajo, sicer pa ni z njimi nič narobe. Če trgovec omogoča vračilo, je pomembno, da shranite račun, saj ga bo pri vračilu oz. zamenjavi izdelka zahtevala večina prodajalcev. Z računom boste dokazovali, da ste izdelek kupili v določeni poslovalnici, iz njega pa je razviden tudi datum nakupa.

2. V spletni trgovini sem kupila športne copate. So mi prav, vendar mi v živo niso všeč. Izdelek lahko vrnem, kajne?

Res je.

darila-zamenjava-3

✓ Ko potrošniki kupujete po spletu, lahko od nakupa odstopite v zakonsko določenem roku (v Sloveniji je to 14 dni od prejema izdelka), ne da bi vam bilo potrebno navesti razlog za odstop, izdelek pa mu vrnete.

✓ Trgovec vam mora v 14 dneh, odkar ste ga obvestili o odstopu od pogodbe, vrniti celoten znesek, ki ste ga vplačali. Gre za smiselno pravilo, saj potrošnik izdelka pred nakupom ne more pregledati, na razpolago ime le slike in podatke, ki jih zagotovi trgovec.

✓ ZPS nasvet: pred nakupom preverite, kako poteka vračilo izdelka.

3. Kot skupno darilo sem svoji družini kupil nov TV sprejemnik prek spleta. Izdelek je bil poškodovan, čeprav je bila embalaža nepoškodovana, zato smo tudi prevzeli dostavljen paket. Kako naj dokažemo prodajalcu, da je takšen izdelek že prišel do nas?

Dokazovanje ni vedno preprosto.

darila-zamenjava-4

✓ Varna in pravočasna dostava izdelka je naloga prodajalca. Ko potrošnik prevzame izdelek in šele naknadno ugotovi, da je ta poškodovan, bo težko dokazoval, da je škoda nastala v postopku dostave.

✓ ZPS nasvet: pred prevzemom izdelka natančno preverite, ali je prejeti izdelek brezhiben, tudi če je sam paket nepoškodovan. Poškodovanih pošiljk ne sprejmite, ampak jih nemudoma zavrnite. Prej poškodbe tudi fotografirajte in o razlogih zavrnitve pošiljke skupaj s slikovnim gradivom pisno obvestiteprodajalca.

4. Novi vodoodporni čevlji so premočili ob prvem dežju. Lahko karkoli naredim?

Vsekakor. Izdelek nima obljubljenih lastnosti.

darila-zamenjava-5

✓ V teh primerih lahko uveljavljate stvarno napako. Po vaši izbiri lahko zahtevate zamenjavo za nov izdelek, popravilo, vračilo kupnine ali vračilo dela kupnine v sorazmerju z napako.

✓ ZPS nasvet: s prodajalcem komunicirajte pisno in ne pozabite na rok, v katerem morate prodajalca obvestiti o odkriti napaki – najkasneje v dveh mesecih, odkar ste napako odkrili, če se je napaka pokazala v dveh letih od nakupa.

Piškotki na naši spletni strani

To obvestilo je podano v skladu z Zakonom o elektronskih komunikacijah (ZEKom-2), ki ureja pravila glede uporabe piškotkov in podobnih tehnologij za shranjevanje podatkov ali dostop do podatkov, shranjenih na vašem računalniku ali mobilni napravi.

Informacije o uporabi piškotkov

Ta stran uporablja piškotke. Z uporabo naše spletne strani uporabnik izjavlja, da sprejme in soglaša z uporabo piškotkov v skladu s pogoji uporabe, navedenimi v tem dokumentu.

Upravljalec podatkov: ZPS, Tržaška cesta 2, 1000 Ljubljana, zps@zps.si. 


PiškotekPotrebna privolitevOpis piškotkaTrajanjeKategorijaTretja stran
Joomla functional cookies, session Ne Osnovni piškotek za spremljanje uporabnika na spletni strani in prilagajanje prikaza. Čas obiska spletne strani Obvezni  
cc_necessary Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za piškotke. 1 leto Obvezni  
cc_analytics Ne Piškotek zabeleži podatek, da je obiskovalec spletne strani dal privolitev za analitične piškotke. 1 leto Obvezni Da
cc_social Ne Piškotki družbenih omrežij omogočajo sledenje po spletnih straneh, ki jih obiskujete in vam ob ponovne obisku družbenega omrežja prikazujejo ciljane oglase. Sledenje je možno, tudi ko niste prijavljeni v svoj račun na družbenem omrežju. 1 leto Obvezni  
_gat Da Piškotek servisa Google Analytics, ki je namenjen omejitvi zbiranja podatkov na zelo obiskanih straneh. 1 minuta Analitični Da, Google Inc.
_gid Da Statistika ogledov spletne strani. 1 dan Analitični Da, Google Inc.
_ga Da Statistika ogledov spletne strani. 2 leti Analitični Da, Google Inc.
Doubleclick (google partner) Da

DoubleClick uporablja piškotke za izboljšavo ciljanega oglaševanja. Glede na nastavitve na uporabnikovem računalniku in na spletnih straneh, se lahko podatki zbrani na ta način, dodajo uporabnikovem Google računu.

V primeru, da zavrnete namestitev tega piškotka, se vam ob obiskovanju spletni strani ne bodo več prikazovalo personalizirano Google oglaševanje.

20 dni Oglaševalski Da
Facebook piškotki Da

Facebook uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Meta, inc.
Twitter piškotki Da

Twitter uporablja piškotke za funkcionalnost deljenja vsebin z naše spletne strani.

  Oglaševalski/Socialna omrežja Da, Twitter, inc.
Issuu Ne

Issuu uporablja piškotke za funkcionalnost predvajanja pdf vsebin. Issuu

 180 dni  Obvezni Da, Issuu, inc.

 

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Ne dovolim piškotkov«, bomo vse piškotke iz te skupine zbrisali iz vaše naprave in jih ne bomo namešali dokler ne boste to izrecno dovolili s spremembo nastavitev.

Če pri posamezni skupini piškotkov izberete možnost »Dovolim piškotke«, bomo piškotke iz te skupine namestili na vašo napravo in jih nameščali dokler ne boste spremenili nastavitve.

Kako onemogočiti piškotke

Če želite blokirati piškotke, vas opozarjamo, da bi to lahko negativno vplivalo na uporabnost nekaterih spletnih mest. Večina brskalnikov vam dovoljuje, da zavrnete/sprejmete piškotke. Spodaj je nekaj praktičnih informacij za onemogočenje piškotkov v brskalniku, ki ga uporabljate.

  • Microsoft Edge - v zgornjem desnem kotu kliknite tri pikice in izberite »Nastavitve«. V levem stolpcu izberite »Dovoljenja za piškotke in spletno mesto«, kjer lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Google Chrome - kliknite ključ v zgornjem desnem kotu in izberite »Nastavitve«. Na tej točki izberite »Zasebnost in varnost«, nato pa »Piškotki in drugi podatki spletnega mesta« in spremenite nastavitve.
  • Mozilla Firefox - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Zasebnost in varnost« in tu lahko prilagodite nastavitve piškotkov.
  • Safari - v meniju za nastavitev menija v zgornjem desnem kotu izberite »Nastavitve«. Izberite »Varnost« in tukaj lahko prilagodite nastavitve piškotkov.

V primeru, da bi nas o piškotkih na naši spletni strani radi še kaj vprašali, vam bomo z veseljem pojasnili! Pišite nam na zps@zps.si